A Travellerspoint blog

Finding a new home...

... the beach is calling!

sunny 28 °C

28-12-2011
Guadalajara bus station 12:16 local time

Hej allihoppa,

Nu har det redan gått några dagar sedan jag satt mig på planet på Landvetter på väg mot mitt nästa stora äventyr. Så som det alltid är har det redan hänt jättemycket, så att jag välkommar de kommande 5 timmar som jag kommer sitta på en bus för att reflektera över de sista dagarna.

Sist jag skrev satt jag på Heathrow på en jättebekväm stol, det var inga armstöd nånstans och det var varmt. Helt enkelt perfekt för att övernatta, men så skulle det inte bli. Nån gång efter midnatt, när jag hade lyckats hitta en bekväm sovställning på de polstrade säten kom det två vaktar och frågade om jag väntade på det sista flyget. ”Nej”, svarade jag, ”jag flyger först imorgon bitti.” Svaret jag fick var lika oväntat som fruktat. ”Vi är ledsna, men vi stänger här nu.” Ohhh, vad jag hatar europeiska flygplats som stänger över natten mitt i vinter, framför allt om all ens packning är gjort för 30 grader plus. Naja, inget annat att göra än att ställa sig i den kön av människor som ser minst lika besvikna ut som jag och följa vakterna. Genom migrationen ut i det kalla vintervädret. Men lite tur hade vi ändå, det var ju trots allt julafton. Ankomsthallen var fortfarande öppen eftersom några flyg var försenade, så istället för minus fyra grader utomhus blev det tio grader inomhus på de kallaste och mest obekväma säten någonsin. Klockan fyra öppnade flygplatsen igen. Som en av de första var jag genom säkerhetskontrollen och tillbaka på min fina, varma och polstrade stol och fick till och med två timmars kvalitetssömn innan det var dags att ge sig av mot Amerika.

De tio timmar på flyget gick fort, det hjälper när man är supertrött. Jag gick inte upp en enda gång och vaknade bara för att äta. För första gången visade sig immigrationen i USA inte ha något peronligt problem med mig och bara 5 timmar efter landningen i Dallas var jag slutäntligen på väg mot Guadalajara. När jag till slut hade landat, hade jag helt glömt bort faktumet att det var jul. Lika bra, julen vill man ju helst inte spendera själv, frysande utanför en flygplats någonstans i världen. Efter en så lång resa tyckte jag att jag får unna mig en taxi till vandrarhemet. Oh vad smidigt det var att inte behöver krångla med bussar och mina 3 stora väskor. Klockan halv elva lokal tid låg jag äntligen i en riktig säng i ett vandrarhem mitt i centrala Guadalajara och slocknade innan jag ens hade bäddad sängen.

Efter nästan 13 timmars djup och välbehövt sömn vaknade jag super uppe i varv och nyfiken på var jag har hamnad. Efter en frukost bestående av nånting som man knappt kan kalla bröd (vit amerikansk toast) och varmt vatten med lite socker och kaffesmak gav jag mig av att lära känna staden. Naja, det var kanske lite väl ambitiöst eftersom Guadalajara har ungefär 8 milljoner invånare och det visade sig att till och med centrumet var för stor för att utforska gåendes på en dag.
Jag gick runt i flera timmar, tog en kaffe här och var, provade tackos på flera olika ställen och försökte köpa en guidebok för Mexiko. Desto längre dagen gick, desto mer fick jag känslan att jag har valt rätt. Staden är ganska modernt och samtidigt kan man ändå känna att det är Mexiko. Man märker direkt att man är i sydamerika, man kan nämligen inte gå utanför dörren utan att få typ alla män stirrandes på en och man får höra de bisarraste erbjudanden. Men det har jag nu verkligen vant mig vid och så länge de håller åtminstånde en halv meter avstånd går jag mest runt leendes.
Efter ännu fler tacos till middag låg jag i sängen vid åtta tiden och somnade mycket nöjd med dagen och tanken att jag kommer bo här nu framöver.

Gårdagen spenderade jag till störrsta delen med att ägna mig åt praktiska saker. Först så lyckades jag fixa en säng i ett total uppbokat vandrarhem i Puerto Vallarta, en liten stadt vid havet där jag vill tillbringa nyår. Sen så köpte jag världens äldsta mobiltelefon, pris : 80 kronor som man kan ringa eller smsa för. Och det bästa med det hela, den fungerar. Jag kan dock inte ringa till Europa men jag kan ta emot samtal. Det här är mitt nya nummer: +52 1 3310538347. Sen så började jag fråga runt lite om hur man bäst hittar en lägenhet eller ett rum här i Guadalajara och det visade sig att tjejen som jobbar i hostelet också letar efter något och då fick jag massor bra tips. Det resulterade i att jag registrerade mig på den mexikanska varianten av ”blocket” och skrev massor med majl till okända mexikanare.

Framåt kvällen började det äntligen komma lite foll till vandrarhemet, jag var typ ensam där de första dagarna. Jag träffade en fysiker från Luxemburg och en tolk för teckenspråk från USA och vi bestämde oss att unna oss en riktig lyxmiddag i en typisk mexikansk restaurant. Vi hade hört att stället var populärt, men att vi fick stå i kö i typ en timme innan vi ens fick komma in var lite oväntat. Maten var supergott, jag fick en typsik mexikansk rätt, pollo con mole, som består av kyckling i en brun chocladsås. Kan jag bara rekommendera. Kvällen avslutades på vandrahemet där jag träffade två spaniorer som liftar genom centralamerika med sin typ urgamla pappa.
Redan i min säng kom det in en kille i tjejsovsalen och frågade om det fanns en Sarah där. Det visade sig att han är från tyskland och också kommer plugga vid samma universitet som jag. Världen är liten ibland.

Imorse, efter jag hade packat ihop mina grejer igen, kollade jag mitt majl och hade verkligen fått 27 erbjudanden på nånstans att bo. Helt otroligt. Nu har jag gett mig av mot Puerto Vallarta där jag kommer stanna tills den andra januari. Jag sitter på den mest luxeriösa bus som man kan tänka sig. Man har sin egen TV skärm, det finns toilletter för män och kvinnor, innan man åker få man se på en säkerhetsvideo a la flygplan och man får mat och dryck. Om man åker till Mexiko City istället med en sån här bus, får var och en sin Ipad för resan. Sjukt.

Nu ska jag leta reda på min MP3 spelare lyssna på lite trevlig musik och titta ut genom fönstret. Färden mot havet ska tydligen gå genom helt underbar landskap.

Ta hand om er!

Posted by Sarah_S 13:06 Archived in Mexico

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.